Den ædle ottefoldige vej - som forklaret af Ananda Tara Shan
Otte grundlæggende trin mod rette menneskelige relationer:
1. Ret tro, rette værdier, ret idealisme
For at få styrke og mod skal du tro på noget højere end dig selv, noget der bliver et ideal at nå, noget der ændrer materialistiske værdier til højere værdier, noget der stimulerer væksten af din sjæl.
Ret tro føder rette værdier, som afføder ret idealisme. Hvis du har ret tro, søger du andre værdier i livet. Du kan ikke have rette værdier i livet, hvis du ikke har rette idealer at se hen imod, såsom Krishna, Kristus, Buddha.
Ret idealisme er en del af rette værdier. Det er at være klar til at arbejde for en sag uden at forvente materialistisk gevinst, fx frivilligt arbejde udført af mennesker af god vilje i Frelsens Hær og lignende humanitære organisationer.
2. Ret anstrengelse, ret stræben, ret aspiration
Når du har ret tro, er du villig til at gøre en anstrengelse for at opnå rette værdier og leve for ret idealisme. Ret anstrengelse betyder, at du vil gøre alt for at nå dit ideal. Ret anstrengelse afføder ret stræben. Det er den måde, du viser din anstrengelse på. Ret stræben føder ret aspiration. Hvis du ikke har nogen tro, har du intet at arbejde hen imod.
3. Ret meditation, ret bøn, ret koncentration
Man starter ikke på meditation / bøn uden et ideal.
Du kan bede om flere penge, mere berømmelse; men hver gang du beder om noget for dig alene, trækker du negativ energi hen imod dig (egoisme).
Ret bøn fører til ret lykke.
Ret koncentration fører til ret fred.
Ret meditation fører til ret glæde, en sjælskvalitet.
Ret glæde fører til inspiration, hengivenhed og intuition.
4. Ret handling, ret adfærd, ret medmenneskelig hensigt
Ret handling har at gøre med kontrol over det lavere mentale legeme og at leve harmløse liv.
Ret adfærd: at lære folk, hvordan man opfører sig, vil egentlig ikke udvikle kvaliteten ret adfærd, men det er en begyndelse. Ret adfærd er en disciplin, der kræver liv at udvikle, for ret adfærd skal komme som en viden fra det indre selv, om hvad ret adfærd er.
Sjælen underviser i ret adfærd ved at lade det lavere udtryk (kroppen og sindet) opleve mange liv med vanskeligheder og modgang.
Dette sker selvfølgelig inden for alle trin i læring; med ret adfærd er det dog ikke en overfladisk måde at handle og opføre sig på, men noget der skal handles ud fra hjertet.
Alle trin er vævet sammen. Din adfærd over for dig selv og dine medmennesker vil ændre sig, når du først arbejder inden for de første tre trin af ret tro, ret anstrengelse og ret meditation.
Ret opførsel fører til ret medmenneskelig hensigt.
Du har ikke til hensigt at hjælpe menneskeheden, hvis du ikke er kommet meget langt på vejen, fordi du ikke rigtig er interesseret i at hjælpe andre.
Du har ikke til hensigt at hjælpe menneskeheden, hvis du ikke har været igennem de første tre trin.
Ret adfærd er, når du selv beslutter dig for at handle på en bedre måde.
Alt, hvad der er rigtigt, er nødt til at komme fra dit indre.
5. Ret tanke, ret tænkning
Ret tanke og ret tænkning er ikke det samme. Ret tænkning har en anden energi over sig. Mediter over det.
Du vil ikke have ret tanke, før du har ændret dig temmelig drastisk.
Ret tanke relaterer sig til den sjæl, der tænker gennem dig. Det er et af de sidste trin på stien.
Hvis personligheden ikke kan kontrollere sine negative tanker, vil disse tanker komme til at præge hele personligheden og kunne tage kontrol over sindet.
At tænke ret kommer meget sent i udviklingen, fordi det har at gøre med, at det højere mentale legeme og sjælen tager over.
Ret tanke og ret tænkning fører til harmløshed i handling, tanke og tale.
6. Ret tale
Man kan ikke tale ret uden at tænke ret.
Hvis du tænker forkert, vil der altid komme noget forkert frem i din tale. Tanke videreføres af tale.
Lær kun at tale, når der er behov for tale.
7. Ret levevis og ret levebrød
Ret levevis er måden at leve på efter de guddommelige principper. Du kan ikke bruge de guddommelige principper, hvis du ikke har været igennem de andre trin. Ret levevis lærer et afbalanceret seksuelt liv, og det lærer at spise og drikke korrekt.
At tvinge sig selv til at leve som vegetar eller at leve efter stive moralske regler kan skabe uoverstigelige problemer hos et individ, der ikke er klar. Dette er et paradoks, som megen guddommelig lære er for nybegynderen, for mange lærer først ved at få påtvunget principperne; så bliver de med tiden principperne og er da indviede.
En dag vil du lære at elske de guddommelige principper for det lys og den kærlighed, de skaber i dig.
Med ret levebrød menes at du, som et åndeligt væsen under udvikling, ikke må leve af at sælge for eksempel: kød, alkohol, våben og så videre.
8. Ret hukommelse, ret forståelse, ret skelneevne
Med ret hukommelse menes, at du på et vist udviklingstadie begynder at se fortiden og fremtiden og lære af det. På det tidspunkt har du muligvis ikke ret i dine fortolkninger af dine erindringer. Derfor har du, for at opnå ret hukommelse, brug for hjælp fra en terapeut, energien fra en anden person, til at hjælpe dig. Så har du på næste trin lært skelneevne.
Efterskrift: Den ædle ottefoldige vej fører til oplysning af sindet og oplysning af sjælen og dermed fordrives glamour og illusion. Oplysning af sindet kommer, når du begynder at forstå og efterleve den guddommelige visdom. Sjælens oplysning starter, når sjælen langsomt bliver indviet i Lyset.
Teksten er oversat til dansk af Inger Marie Møller og Martin Binderup.
For den originale tekst henvises til: https://www.maitreyatheosophy.org/
© Copyright 2025, The Theosophical Fellowship